Alla inlägg under september 2007

Av Emma Danielsson - 20 september 2007 19:03

Har bestält från ellos idag. Bestälde två jätte snygga randiga tröjor. och 1 par byxor och en jätte söt värm tröja med luva och på banden till luvan, är det bollar längt ut på.


Ska snart börja jobba igen. ska jobba inatt.


Har börjat plugga engelska. började förra veckan. läser bara 4 timmar i veckan. Har redan betygen på det sedan tidigare. men jag är otroligt kass på engelska, och särskilt på gramtiken. Så nu läser jag  årskus7-9 engelska på komvux. Har läst upp till a kursen tidigare. men fattade aldrig gramatiken. och nu äntligern får man gå igenom det ordentligt, så jag fattar och lär mej det. Läraren är jätte duktig och går verkligen igen gramatiken bra.

Av Emma Danielsson - 11 september 2007 11:20

NU äe jag hemma igen, efter en bussresa till kroatien på 9 dagar.
Med super svullna fötter och allt.
Hade ingen anning om att fötterna blir som ballonger efter 1 dygns bussfärd.  Men det går över, fötterna var lika dana när jag kom till kroatien.


Det var  den kallaste september veckan på 30 år där =(.. Veckan innan hade det varit 34 grader. Det hade inte vi.. suck.. det var 27 grader när vi kom fram kl.14.00 på söndagen. Robin var jätte trött så han sov hela eftermiddagen. Jag badade och tog en upptäcks färd.
På måndagen var det ca 23 grader varmt i skuggan. Jag och robin låg ca 2 timmar vid havet och solade och badade. Sen vid kl.13 åkte vi till posteljongrottorna i slovenien. Det var verkligen häftigt. det är grottor som lunnegrottorna i gotland, fast mycket mycket störe. Vi åkte in i grottorna i ett litet tåg (ungefär som spötåget på liseberg). Sen gick vi runt i grottorna. Grottorna var mellan 3-20 m höga. Grottorna bestod av olicka rum. Den delen vi fick se var ca. 1,5 km via tåget och sen gick vi lika långt i grottorna. Grottorna i gotland känns nu som rena blahet.

Krk

Av Emma Danielsson - 11 september 2007 11:19



På tisdagen regnade det större delen av dagen. så då tog jag och robin lokal bussen in till rijke. Kroatiens tredje största stad. Tuvär viste vi inte så mycket om den. så vi traksade bara omkring. Men det var en otroligt smutsig stad (det var inte smuts på gatorna, utan alla väggar var skitiga av olja och smuts.. de hade dåliga reningsverk på industrierna). På eftermiddagen var vi slut så då sov vi.


På Onsdagen åkte vi till krk. En ö i kroatiska skärgården. vi åkte ditt med buss. vi stannade först i staden krk, och tog en stads promenad. Sen åkte vi vidare till ett samhälle, där vi fick prova lokala viner och äta prust (en kroatisk luft torkad skinka). Vädret var fint där. men det började regna vid ca kl 14.. sen åkte vi till reijke igen (på utflykten). Och gaiden berättade om en trappa på 600 trappsteg, som ledde upp till ett koster. Har man gott upp för denna trappa ska man bli frelst, gå man sedan till ett kloster och be för maria, blir manlättare gravid och vibehåller sin hälsa. Den trappan var jag och robin tvungna att gå. Sen gick jag in i kostret (klostret var otroligt vackert, det var så vackert och frifuyllt, och det var ett alltare med heliga maria). I reijke var vädret fint. Så när vi kom hem tänkte vi bada. men väll i opatalja igen var det ca 20 grader och blåsigt =(.

Av Emma Danielsson - 11 september 2007 11:16

 På torsdagen åkte vi till venedig. Vi hade bra väder ca 25 grader där (i opetalja var det mulligt och 20 grader). Vi traskade runt i massa små gränder i venedig. Sen matade jag duvorna på torget (det var en otrolig upplevelse). Dom sålde majs på torget, och duvorna bara flög på en när man köpt majs. så duvor landade på armarna, huvud, axlarna, stälde sej på varandra. så man kunde mycket väll ha 10 duvor på sej samtidigt, som alla vill äta ur handen på en. Vi åkte inte gondol (vi ville traska runt i gränderna i stället). tuvär gick vi vilse =(. Vi skulle möta dom andra kl.15.45 När vi gick i gränderna så såg jag äntligen öppet vatten. och kom dit. och trodde jag var tillbaka där jag började kl15.45 Det var jag tuvär inte =( . vi var på andra sidan den ön (venedig består av flera öar). vi hade ca 2 km med bara gränder att ta oss igenom innan vi kommer till dom andra. jag och robin bara russar. det tog 30 min att hitta tillbaka. Färjan skulle gå 16.00 som tur väll var den sen, så vi kom 16.10 och den gick 16.15 vi åkte färja från och till venedig. (vi åkte först buss, sen pakera man vid en hamn och åker en båt tur till venedig på ca 30 min. så man kommer till venedig via båtvägen).

Av Emma Danielsson - 11 september 2007 11:00

 På fredag var det mullet hela dagen. ca 20 grader varmt.(vattnet ca 18 grader. jag badade (inte  robin, han tyckte det var kallt). men eftersom det var för mullet att ligga på stranden tog jag och robin en promenad till grann samhället (5 km bort). Där hade dom  ett kvatter med gamla byggnader, som var ända upp till 800 år gammla).
Priserna var tuvär ungefär som i sverige, förutom att hamburgarna var biliga. vi åt en jätte hamburgare, tänkt dej en bigmack fast med 2 stycken 150 grams hamburgare med ost, och den kostade 26 svenska kr. Sen köpte jag och robin lite t-shiort. varsinna snygga solglasögon. Det var rey ban kopier, dom sålder för ca 150 kr. men dom såg helt äkta ut och var jättte snygga.
När vi skulle åka hem på lördagen var vädret underbart ca 27 grader varmt och solen strålade, så vi badade ca 2 timmar. sen åkte vi hemmåt kl11.30 När vi rastade i österike kastade jag snö boll. Det hade kommit snö på fjällen i österrike, men i dalarna där, var det bara lite snö fläckar här och där.
Men jag har badat 4 dagar på resna iallafall =).. Men önskar att vädret kunde varit som veckan innan =(..

 Resan hem gick bra, men var lagom sur i malmö. Vi kom till malmö kl.18.00 Vår anslutningsbuss, skulle ta upp folk från flera bussar. Vår reseledare säger att den bussen går senast kl.20.00, varesej alla bussar kommit eller ej. (åker en annan buss hem). Det bussen ska självklart vänrta in allt och alla. så bussen åkte hemmåt kl.21.32 Vi var på öresundsterminalen i 3,5 timmar. lagom trist. Det enda som finns där är bussar ett dyrt fick och toalette.. jippi.. inte. varav vi var i bussen i 1,5 timma och vänbtade.. oj, vad det stämde att bussen skulle gå absolut senast vi.20.00

Presentation

Omröstning

Vad bör man göra åt dess ipod. Som fjortisar spelar skyhögt i bussarna/tågvagnarna?
 Skaffa en lag som förbjuder detta
 Låt dom spela
 Klar dom har rätt att spela hur högt dom vill
 Ha rätt att slå eller stampa sönder deras ipod
 kasta ut dom från bussen/tåget
 slå ner dom

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards